PEMINAT SETIA

Saturday, April 9, 2011

Ceramah Manisnya Menjadi Gadis

Pada 24 Feb 2011, SMK Sg Kruit, Sungkai telah menjemput aku untuk menyampaikan ceramah yang bertajuk MANISNYA MENJADI GADIS. Aku memang minat 'field' ni. Semua pelajar perempuan SMKSK telah mendengar ceramahku termasuk guru-guru perempuannya. Dalam sesi ceramah itu, aku fokuskan tentang apa yang dimaksudkan dengan dara, kepentingan menjaga maruah diri, kelebihan menjadi perempuan, apa perbezaan gadis kedai emas dan gadis pucuk ubi dan aku juga menayangkan pelbgai video yang relevan untuk dijadikan tauladan. Pada akhir ceramah, aku telah mengedarkan borang penilaian untuk ceramah yang telah aku sampaikan. Pada pandangan aku, walaupun kita sebagai guru, apabila berhadapan dengan pelajar, kita perlu meletakkan diri kita sebagai 'pelajar'. Konsep P (Parent) A (Adult) dan C (child) dalam Transactional Analysys (TA) adalah salah satu konsep yang aku gemari. Pelajar adalah 'child', maka guru perlu menjadi 'child' dalam memahami mereka. Walau bagaimanapun, 'boundary' sebagai guru perlu juga kita awasi.

Pelajar dan guru perempuan SMK Sg Kruit, Sungkai

Tentang Blog Sensasi

Saya suka menulis. Blog ini merupakan blog personal dan apa sahaja yang dituliskan di sini tiada kaitan dengan sesiapa samada secara langsung atau tidak. Elakkan kontroversi dan saya hanya mahu berblogging dan meluahkan isi hati dari sisi pandangan tersendiri. Moga kita saling menghormati dan menyayangi. Mesej keamanan dari Blog Effa Rina My Sensational Blog Zone.

This is a personal blog. The opinion expressed here represent my own and not those of the other persons.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP