PEMINAT SETIA

Wednesday, February 10, 2010

Lokus Kawalan Dalaman Diri

Manusia terdiri daripada pelbagai personaliti. Itulah yang dinamakan manusia itu unik. Terdapat manusia yang kita lihat, sangat sibuk tetapi masih dapat mengawal emosinya. Mereka masih tenang, boleh tersenyum dan tidak marah-marah. Namun, ada juga yang tidak dapat mengawal emosinya, maka akan ada yang menjadi seorang yang pemarah dan panas baran, semua orang salah dan hanya mereka sahaja yang betul.
Senario di atas menunjukkan sejauhmana, seseorang itu dapat mengawal dirinya. Lokus Kawalan Dalaman Diri atau Out Of Locus Control sering dikaitkan dengan bagaimana kita dapat menggambarkan diri sendiri atau mengawal kestabilan emosi sendiri
Bagi aku, tiada siapa yang dapat membuatkan kita berasa gembira, kecuali kita mencipta suasana gembira dalam diri. Usah diharap. orang akan menggembirakan kita. Lagi parah, kalau kita membenarkan perasaan sedih menyelubungi diri jika, hanya kerana contohnya, rakan baik kita tidak melayan kita, tidak mesra seperti selalu atau merajuk tak tentu pasal. Jangan hanya kita sahaja menjaga hati orang lain, hati kita ada mereka kisah?
Kalau ada rakan yang memarahi kita, jangan benarkan diri kita dimarahi dan kita pasif begitu sahaja..."Biarlah...aku sedar diri ini.." Aku tak suka gaduh dan bising-bising...biarlah aku beralah". Maaflah. Sekarang bukan masa untuk kita selalu ditindas. Jika kita benar, bersuaralah dengan cara yang profesional dan bukan emosional.
Gembirakan diri kita dengan kerjaya, keluarga, melakukan apa yang kita suka, makan makanan yang paling kita gemari, berbual dengan rakan yang memahami, menatap foto saat riang, pergi membeli belah (beli 3 barang...walaupun hanya sebiji gula-gula)...
Apa yang penting, kita gembira dan tidak stress dengan memikirkan kerja dan manusia yang menyusahkan otak kita.

Tentang Blog Sensasi

Saya suka menulis. Blog ini merupakan blog personal dan apa sahaja yang dituliskan di sini tiada kaitan dengan sesiapa samada secara langsung atau tidak. Elakkan kontroversi dan saya hanya mahu berblogging dan meluahkan isi hati dari sisi pandangan tersendiri. Moga kita saling menghormati dan menyayangi. Mesej keamanan dari Blog Effa Rina My Sensational Blog Zone.

This is a personal blog. The opinion expressed here represent my own and not those of the other persons.

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP